Inzichten in uitvaartfotografie en afscheidsfotografie
Waarom ik uitvaartfotografie doe
Mensen vragen me wel eens hoe ik erbij ben gekomen om uitvaartfotografie te gaan doen. Het vastleggen van bruiloften is bijvoorbeeld meer voor de hand liggend. Toen ik voor het eerst uitvaartfotografie voorbij zag komen, was ik daardoor wel getriggerd. Het leek me een mooie vorm van fotografie.
Daarom ben ik eerst begonnen met een online cursus van Gwendolyn Pieters. Zij is al jaren uitvaartfotograaf en weet dus precies de ins en outs. Met de theorie zat het dus wel goed, nu de praktijk nog. Via Gwendolyn kreeg ik de kans om mee te gaan als second shooter bij een uitvaart. Een kans waar ik erg blij mee ben. Op de dag zelf kreeg ik waardevolle tips maar ook daarna heeft ze de foto's nog beoordeeld.
Dan moet je het zelf gaan doen. Maar ondanks dat uitvaartfotografie en afscheidsfotografie aardig aan het opkomen is, ben ik erachter dat het ook nog bij veel mensen een onbekende vorm van fotografie is. Als iemand een dierbare verliest, geef ik altijd even aan dat uitvaartfotografie bestaat. Niet dat ze het dan ook moeten doen, maar ik hoop dan vooral dat mensen er wat bewuster over nadenken dat het kan!
Tot nu toe heb ik 3 uitvaarten zelfstandig gefotografeerd en sta ik nog steeds achter mijn keuze om me toe te gaan leggen op uitvaartfotografie. Het is een integere vorm van fotografie maar ook enorm dankbaar werk. Ik hoop dus zeker in de toekomst meer families te kunnen helpen met een stukje rouwverwerking door het maken van foto's tijdens een uitvaart.